سُلفِژ

اطلاعات دوره

شهریه:
    آزاد: 480.000 (تومان)
    20 درصد تخفیف: 384.000 (تومان)

مدرس: محمدرضا سیدی

تعداد جلسات: 8 جلسه, هرجلسه 30 دقیقه

زمان تشکیل کلاس: روزهای سه شنبه ها ساعت 16:00 تا 20:00 ؛ ساعت

پیش بینی تاریخ شروع کلاس: یک هفته پس از ثبت نام

شرح

سُلفِژ (به فرانسوی: Solfège) یا سرایش، در موسیقی، تکنیکی آموزشی برای آموزش نواک و آوازخوانی است که در آن هر نُتِ میزان با سیلاب خاصی که سیلابُ سُلفژ (یا سُلافاسیلاب) نامیده می‌شود، خوانده می‌شوند. هفت سیلاب که عملاً استفاده می‌شوند عبارت‌اند از: دو، رِ، می، فا، سُل، لا، سی یا (تی).
برای سلفژ تعاریف متعددی بیان می‌شود. سلفژ را می‌توان خواندن مجموعه‌ای از نت‌ها به‌صورت پی‌درپی و پشت‌سرهم و با رعایت قوانین نت‌ها و سکوت‌ها معرفی کرد. پایهٔ یادگیری سلفژ دانستن ارزش زمانیِ هر نُت است و در کنار این باید ارزش زمانیِ هر سکوت را نیز بدانیم.
علم سلفژ در موسیقی
به‌طور خلاصه، خواندن نوشتن نت‌های موسیقی را که اغلب با آموزش تئوریک همراه است «سلفژ» می‌گوییم. سه رُکن اساسی را می‌توان در آن تفکیک نمود که عبارتند از: خواندن (نت خوانی) نوشتن (دیکتهٔ موسیقی) تئوری موسیقی که مفهوم سلفژ را می‌توان به مورد اول نزدیک‌تر دانست. سلفژ از دروس مهم و همیشگی هنرستان‌ها، دانشگاه‌ها و کنسرواتورهای موسیقی دنیاست و تمام نوازندگان، خوانندگان، آهنگ‌سازان، تنظیم‌کنندگان موسیقی و رهبران ارکستر و تمام فعالان عرصهٔ موسیقی باید تسلط کامل بر روی این درس داشته‌باشند.
در سلفژ سه مبحث به‌طور متناوب و جداگانه آموزش داده می‌شوند:
۱٫ صداخوانی (به ایتالیایی cantata) (کانتاتی)
۲٫ وزن‌خوانی (به ایتالیایی parlati) (پارلاتی)
۳٫ دیکتهٔ موسیقی (به انگلیسی music dictation)
* کانتاتی cantati (صداخوانی): کانتاتی به‌معنی خواندن صدا و فرکانس نت‌ها به‌شکل صحیح و دقیق است. در این درس، هنرجو این توانایی را پیدا می‌کند که صدای هر نت دقیقاً آن‌گونه که هست بخواند؛ یعنی به‌طوری‌که اگر نتِ «دو» به‌همراه پیانو خوانده شود، صدایی که از حنجرهٔ فرد خارج می‌شود دقیقاً با پیانو یکسان است. درنهایت، هنرجو در این درس توانایی خواندن انواع نت را به‌طور دقیق و در گام‌های مختلف پیدا می‌کند.
** پارلاتی parlati (وزن‌خوانی): جهان را ریتم به نظم کشیده، و موسیقیِ بدون ریتم حکم نقاشیِ بدون قلم و رنگ را دارد. ازاین‌رو مطالعهٔ انواع وزن‌ها و الگوهای ریتمی برای هر علاقه‌مند به موسیقی بسیار مهم و ضروری است. وزن‌خوانی (پارلاتی) در واقع همان خواندن کشش نت‌هاست.
*** دیکتهٔ موسیقی music dictation: در دیکته، دیکتهٔ ریتم و دیکتهٔ صدا به‌طور متناوب کار می‌شود، و هنرجو با ممارست و تمرین فراوان، توانایی نوشتن نت موسیقی‌ای را که می‌شنود پیدا می‌کند.

piano-ology-scales-scale-structure-the-solfege-system-c-major-notation

درباره محمدرضا سیدی

کارشناسی موسیقی جهانی (نوازندگی گیتار) دانشگاه هنر
دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه هنر
شروع فراگیری موسیقی: سال 1381
اساتید: دکتر مهرداد پاکباز – آیلین ارجمند (گیتار کلاسیک)
سهیل زرین کلک (گیتار الکتریک)
مهدی قاسمی (سلفژ) – بهرنگ شگرف کار (آواز کلاسیک)
شرکت در مسترکلاسهای Walter Würdinger ، Ditmar Kres، Sofia Brosh، مهرداد پاکباز.
کسب جایزه های best regional choir و choir of the year در جشنواره choir fest middle east 2018 کشور امارات، با گروه آوازی تهران، اسفند ۹۶
همکاری با گروه کر شهر تهران از سال 88
همکاری با ارکستر گیتار دانشگاه تهران به رهبری دکتر مهرداد پاکباز
گروه کر آوای ماهان (94)
گروه آوازی تهران (95)
سوابق اجرایی:
گروه کر شهر تهران - آبان 89 سالن رودکی
گروه کر شهر تهران - اسفند 89 سالن رودکی
گروه کر شهر تهران - آذر 90 سالن رودکی (کنسرت رکوئیم و جز)
ارکستر گیتار دانشگاه تهران - خرداد 91 تالار شهید آوینی
ارکستر گیتار دانشگاه تهران - تیر 91 دانشگاه هنر
گروه کر شهر تهران - تیر 92 سالن رودکی
گروه کر شهر تهران - مهر 92 تالار وحدت (بزرگداشت احمد پژمان)
شرکت در فستیوال Canta al Mar شهر بارسلون با گروه کر آوای ماهان (94)
گروه آوازی تهران - تالار رودکی (جشنواره موسیقی فجر) - دی 95
گروه آوازی تهران - تبریز سالن پتروشیمی - بهمن 95
گروه آوازی تهران - تالار وحدت - تیر 96
تألیف کتاب فصل بی برگی (مجموعه شیت میوزیک های آوانگاری شده موسیقی پاپ)